jk1W sobotę 30 lipca w Centrum Koncertowo- Wystawienniczym w Narolu wysłuchaliśmy koncertu „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego. Znane wszystkim muzyczne dzieło wybrzmiało w wykonaniu dwóch ikon polskiej muzyki klasycznej: Krzysztofa Jakowicza – skrzypce i Władysława Kłosiewicza – klawesyn. W czasie Narolskich Spotkań mieliśmy okazję wysłuchać już co najmniej trzech wykonań tego dzieła- z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego Prima Vista wystąpił dwukrotnie maestro Konstanty Andrzej Kulka oraz Jakub Jakowicz.
Tym razem aranżacja zupełnie nietypowa, bo całą partię instrumentalną przejął wybitny klawesynista, profesor Władysław Kłosiewicz, natomiast partie solowe zagrał profesor Krzysztof Jakowicz.
Organizatorem koncertu był Gminny Ośrodek Kultury w Lubaczowie- wydarzenie realizowane w ramach Festiwalu Dziedzictwa Kresów.

 Sylwetki artystów:
j1Krzysztof Jakowicz- skrzypek, kameralista i pedagog, urodzony 30 września 1939 w Palmirach. Po ukończeniu Liceum Muzycznego we Wrocławiu, studiował w latach 1958-63 grę na skrzypcach u Tadeusza Wrońskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). W latach 1965-66 kontynuował studia na Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem Josefa Gingolda i Janosa Starkera.
Jeszcze w czasie nauki odniósł swe pierwsze sukcesy artystyczne: w 1959 zajął I miejsce w Konkursie im. Eugène Ysaÿe'a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu. W 1962 zdobył III nagrodę i nagrodę specjalną Henryka Szerynga na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W 1970 otrzymał nagrodę specjalną Konkursu im. George Enescu w Bukareszcie.
Krzysztof Jakowicz prowadzi bardzo aktywne życie koncertowe - występował w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Izraelu, jako solista i z orkiestrami: English Chamber Orchestra, Filharmonia Izraelska, BBC Scottish Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmoniczna z Oslo, Orquesta Nacional de España, Orquesta Ciutat de Barcelona, Wiener Symphoniker, ORTF z Wiednia, Bamberger Symphoniker, Berliner Sinfonie Orchester, Westdeutsche Rundfunk z Kolonii, Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre de Bordeaux-Aquitaine, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, pod batutą takich dyrygentów, jak m.in. Jiří Bělohlávek, Riccardo Chailly, Leopold Hager, Pinchas Steinberg, Michael Tabachnik, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Marek Pijarowski. Wielokrotnie zapraszany był do udziału w renomowanych festiwalach, takich jak: "Warszawska Jesień", Festiwal Dwóch Światów w Spoleto, Berliner Festspiele, Festival de Paris, Festival Vlaanderen, Wiener Festwochen oraz w festiwalach w Edynburgu, Londynie i Bregenz. W 1995 z okazji 50-lecia ONZ wystąpił na uroczystym koncercie w Paryżu, podczas którego wraz z Orchestre National de France pod dyrekcją Jerzego Semkowa wykonał I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.
Krzysztof Jakowicz zajmuje się także kameralistyką. Grał z takimi artystami, jak Krzysztof Jabłoński, Stefan Kamasa, Tsuyoshi Tsutsumi, Tomasz Strahl, Waldemar Malicki, Krystyna Borucińska, Konstanty Andrzej Kulka, Vadim Brodski, Jakub Jakowicz. W latach 1966-68 współpracował z Warszawskim Kwintetem Fortepianowym, najpierw jako drugi, a następnie - po odejściu Bronisława Gimpla - jako pierwszy skrzypek.
W 1986 otrzymał statuetkę "Orfeusza" - nagrodę krytyków Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków SPAM za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" - Łańcuch II na skrzypce i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w 1989 za płytę z tym utworem został uhonorowany nagrodą krytyków francuskich Diapason d'Or, w 1997 nagrodę fonograficzną Fryderyk za nagranie Partity na skrzypce i orkiestrę Lutosławskiego.
Jest pierwszym w Polsce skrzypkiem, który nagrał dla Polskiego Radia wszystkie sonaty i partity Johanna Sebastiana Bacha. Dokonał także wielu nagrań telewizyjnych oraz płytowych dla polskich (DUX, Polskie Nagrania) i zagranicznych (EMI, Angel, Le Chant du Monde i Riikskonsert) firm płytowych.
Krzysztof Jakowicz od 1966 prowadzi klasę skrzypiec w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Jest również gościnnym profesorem na SOAI University w Osace w Japonii. Ponadto wykładał na międzynarodowych kursach mistrzowskich we Francji, w Austrii (Salzburg) i Japonii (Tokio, Osaka). Zasiada w jury prestiżowych konkursów skrzypcowych (im. Niccolò Paganiniego w Genui, im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, im. Carla Nielsena w Odense, im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, im. Yehudi Menuhina w Folkestone).
Jest laureatem Nagrody Ministra Kultury i Sztuki I i II stopnia, Nagrody Ministra Spraw Zagranicznych za upowszechnianie kultury polskiej za granicą oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za wielokrotne wykonania polskiej muzyki współczesnej. Odznaczony został również Złotym Krzyżem Zasługi.
Artysta gra na skrzypcach włoskiego lutnika Paolo Albaniego z 1698.
Strona internetowa artysty: www.jakowicz.art.zone.pl

k1Władysław Kłosiewicz- klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz ARD w Monachium (1984). Od 1978 r. muzyk Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia, współtwórca zespołu Concerto Avenna. Założyciel zespołu instrumentóoe dawnych „Narol Baroque”. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami i dyrygentami, jak m.in.: Fr. Bruggen, R. Norrington, N. Harnoncourt, Ch. Hoghwood, R. Jacobs, W. Kuijken, Th. Hengelbrock, P. Muellejans, L. Duftschmidt, J. West, Y. Menuhin, H. Szeryng. Występował w Austrii, Belgii, Brazylii, Chinach, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Luxemburgu, Niemczech, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, Ukrainie, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Jako pierwszy klawesynista w historii wykonał recital z 6 Partitami J.S.Bacha w słynnej nowojorskiej sali Carnegie Hall (2018). Jego solowy dorobek fonograficzny obejmuje m.in. wszystkie utwory klawesynowe L.Couperina i J.Ph.Rameau, Partity, Suity Francuskie i Wariacje Goldbergowskie J.S.Bacha (nagroda Fryderyk 2000), utwory J.J.Frobergera, sonaty D.Scarlattiego oraz największe wydawnictwo polskiej fonografii: komplet utworów F. Couperina (13 CD, nagrody: Fryderyk 2014, Clef d’Or 2014). W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Colegium Varsoviense. Jest autorem opracowania i pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: „L’Orfeo”, „Il Ritorno d’Ulisse in Patria” i „L’Incoronazione di Poppea”, a także jego nieszporów „Vespro della Beata Vergine”. Prowadził też opery „Imeneo", „Rinaldo", „Giulio Cesare" i „Ariodante” G.F.Haendla, jak również wiele innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwsza w historii opera "Euridice" J.Periego z 1600 roku), a także dziesiątki koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych. W latach 1987 - 2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki przedklasycznej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2018 odznaczony srebrną odznaką „Gloria Artis”.

źródła: www.festiwalkresow.pl
          www.culture.pl/pl
         
www.gok.narol.pl