7 września 2023 rozpoczynamy szóstą odsłonę festiwalu pod nazwą Arts of Narol. To wydarzenie cykliczne realizowane początkowo we współpracy z fundacją Pro Academia Narolense (od 2008 jako Narol Arte), która była jego pomysłodawcą, a obecnie przez Gminny Ośrodek Kultury w Narolu. Formuła festiwalu zakładała organizację wydarzeń z zakresu kultury dworskiej, plebejskiej i sakralnej- sacrum i profanum.
W tym roku na scenie Narolskiego Centrum Koncertowo- Wystawienniczego w budynku byłej cerkwi zobaczymy:
7 września (czwartek) z opowieściami o Kubie i swojej książce "Milagro. Dziennik kubański." zawita Marcin Kydryński.
"Moment. Iskra. Olśnienie. Światło błyskawicy. Próba uchwycenia w obrazie i słowie chwili archetypicznego "pierwszego wejrzenia", które prowadzi do miłości. Chciałem zatrzymać we wdzięcznej pamięci siłę zderzenia z urodą wyspy, jej mieszkańców, kultury, pejzażu. Dwadzieścia jeden dni, które nie powtórzą się nigdy. Tak patrzyłem wtedy na Kubę zakochanym wzrokiem, tak myślałem o niej, o sobie, o świecie. Cierpliwy czytelnik spojrzy na chwilę moimi oczami, zamieszka w mojej głowie. Być może nawet na moment wpół świadomie stanie się mną. Z tego doznania na szczęście otrząśnie się z ulgą niczym po gwałtownej ulewie. Decydując się po raz pierwszy na publikację obszernych fragmentów dziennika, który prowadzę z przerwami od 1979 roku, myślałem, jaki dziennik fotografa sam chciałbym przeczytać. Szczery - przede wszystkim. Oto on zatem. Dzielę się z Państwem historią intymną. Jest w niej oczarowanie i zwątpienie, tkliwość i żar; współczucie, zazdrość, wstyd, złość i namiętność. A także parę innych uczuć, które łączy to, że wszystkie ściśle człowiecze." Tak o swojej książce napisał Marcin Kydryński.
O artyście:
Marcin Kydryński – radiowiec, wędrowiec, fotograf. Chwilami piosenkopisarz, producent płytowy, organizator koncertów i festiwali. Przez 30 lat współtworzył wizerunek radiowej Trójki, a jego audycja „Siesta” została wybrana jedną z najpopularniejszych w historii stacji. Od czerwca 2020 prowadzi autorską audycję „Pora Siesty” w Radiu Nowy Świat. Od 1992 roku podróżuje po Afryce. Publikował m.in. w „National Geographic” jako pierwszy autor i fotograf, jakiemu Waszyngton zezwolił na okładkowy materiał w lokalnej edycji. Dziś jego reportaże ukazują się głównie w „Vivie” i w „Kontynentach”. Od 2010 roku prowadzi ekspedycje fotograficzne i warsztaty, głównie w krajach afrykańskich, m.in. dwukrotnie w Namibii, w RPA, Mozambiku, Swazilandzie, Rwandzie, Ugandzie i Tanzanii. Dla Anny Marii Jopek napisał kilkadziesiąt piosenek i wspólnie z nią wyprodukował kilkanaście płyt, z których większość stała się Złota i Platynowa. Uhonorowany medalem „Ordem de Merito” przez prezydenta Portugalii, za promocję muzyki tego kraju. Od 2011 roku prowadzi w Gdańsku Siesta Festival, a także serię koncertów Siesta w Drodze, które nawiązują do jego radiowych audycji. Coroczne płyty „Siesta” stają się regularnie bestsellerami, lądując na pierwszych miejscach OLiSu. Autor książek: „Upadek jest Formą Lotu: Metro Na Broadwayu” (1993), „Chwila Przed Zmierzchem” (1996) i uhonorowanej nagrodą im. Arkadego Fiedlera „Pod Słońce” (1999), „Biel. Notatki z Afryki” (2016). W 2013 roku National Geographic opublikował książkę-album „Lizbona. Muzyka Moich Ulic”. W 2020 r. ukazała się książka pt. „Dal”, w 2022 roku - „O Wschodzie”, poświęcona wspomnieniom z podróży do Azji.
www.kydrynski.com
8 września (piątek) wystąpi sanocka formacja folkowa Wernyhora w składzie:
Daria Kosiek- śpiew
Anna Oklejewicz- fidel, viola da gamba
Maciej Harna- lira korbowa
O artystach:
Wernyhora, to muzyczne trio z Sanoka grające muzykę folkową o źródłach w karpackim pograniczu Polski i Ukrainy. Zespół od 2020 r. zdobył szereg nagród muzycznych na festiwalach folkowych i world music min. Nagrodę Główną na Mikołajkach Folkowych (2020), I nagrodę na Festiwalu „Nowa Tradycja” (2021) a także dwukrotnie II nagrody w konkursie na Folkowy Fonogram Roku (2022, 2023). Ostatnio zaś grupa otrzymała nominację do nagrody Best New Talent Award przyznawanej przez UPBEAT, czyli europejską platformę festiwali world music. Wernyhora ma na koncie ponad 50 koncertów w Polsce i zagranicą. Zespół występował m.in. na scenach Etno Portu w Poznaniu (2021), Festiwalu w Rudolstadt w Niemczech (2022), World Music Festiwal w Bratysławie w Słowacji (2022) oraz Folkest w San Daniele we Włoszech (2023). Zespół wydał także dwie płyty „Bojkowski głos Bieszczadu” oraz „Tolokę”. W swoich poszukiwaniach muzycy Wernyhory sięgają do tradycyjnych pieśni Karpat Wschodnich utożsamianych z zwłaszcza z folklorem muzycznym społeczności Bojków. Choć zespół bazuje na oryginalnych melodiach i słowach pieśni ludowych to twórczo rozwija je poprzez użycie wyjątkowego instrumentarium składającego się z instrumentów historycznych. Te ostatnie w połączeniu z charyzmatycznym głosem wokalistki tworzą niezwykłe i niespotykane połączenie. Zespół tworzą: Daria Kosiek – wokalistka o silnym i charakterystycznym głosie, znanym zarówno na polskiej scenie folkowej jak i na scenie muzyki tradycyjnej. Laureatka kilku konkursów i Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Daria jest przedstawicielką mniejszości ukraińskiej zamieszkującej od wielu pokoleń ziemie wchodzące w skład obecnej Polski. Warte podkreślenia jest również to, że jest ona potomkinią osób deportowanych z pogranicza polsko-ukraińskiego w latach po II wojnie światowej. Odpowiednio dobieranym repertuarem i emocjami przekazywanymi w swym śpiewie pragnie ona przywracać pamięć o kulturze muzycznej społeczności wysiedlonej osiem dekad temu z Karpat jak również podtrzymywać muzyczne tradycje swoich przodków, brutalnie wykorzenionych z ziemi ojców. Anna Oklejewicz – multiinstrumentalistka grająca w Wernyhorze na instrumentach smyczkowych, w tym na skrzypcach, fidelu, rebeku oraz viola da gamba. Maciej Harna – multiinstrumentalista grający w zespole na lirze korbowej (hurdy gurdy) oraz drymbie. Twórca i wieloletni lider zespołu Orkiestry jednej góry Matragony, wieloletni edukator muzyczny, Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Wernyhorze odpowiada nie tylko za grę na wspomnianych instrumentach, ale także za opracowania i piękne aranżacje utworów granych przez zespół.
Z muzyką zespołu można zapoznać się m.in. na: soundcloud i spotify.
9 września (sobota) zagości w Narolu jazzowe trio Imienowski Jazz Set z materiałem JAZZ Beatles- utworami zespołu The Beatles w jazzowych aranżacjach. Zespół wystąpi w składzie:
Bartosz Krzywda- fortepian, instrumenty klawiszowe
Michał Lasota- perkusja
Tomasz Imienowski- gitara basowa
"Z nami zabierzecie się w podróż prosto do Liverpoolu. Usłyszycie cały przekrój utworów skomponowanych przez członków tej legendarnej grupy: Can't Buy Me Love, Hey Jude, Get Back, Let It Be, Michelle, Yesterday, Come Together i wiele innych znanych Wam przebojów. Doskonale wiemy, że powrót do największych hitów The Beatles w naszym wykonaniu będzie dla Was miło spędzonym wieczorem. Tworząc i grając własne piosenki, zamiast polegać na profesjonalnych kompozytorach i muzykach sesyjnych, The Beatles zrewolucjonizowali muzykę pop i rock na początku lat 60-tych. Choć ich czas w świetle reflektorów był zbyt krótki - będąc na szczycie, rozwiązali się w 1970 roku - John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr zapoczątkowali nową erę muzyki. THE BEATLES zainspirowali wielu muzyków jazzowych. Ten koncert będzie poświęcony twórczości legendarnych Beatlesów. Utwory z różnych płyt zostaną zaprezentowane w zupełnie innej, niecodziennej, a czasem nieoczekiwanej perspektywie, w jazzowej interpretacji."
O artystach:
Bartosz Krzywda: r. 1973 - pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Ukończył Liceum Muzyczne w Elblągu w klasie perkusji. Lider autorskich zespołów: Dream Power, Elefunk, Specjal Jazz Sextet, Krzywda, Trąba Deluks. Laureat: Nagroda Artystyczna Prezydenta Elbląga w 2009 roku, Artystyczne Wydarzenie Roku 2011 (płyta "Projekt Elbląg" ze Specjal Jazz Sextet). Autor muzyki do filmów i przedstawień teatralnych. Inicjator życia jazzowego w Elblągu. Kierownik muzyczny wielu muzycznych przedsięwzięć.
Michał Lasota: perkusista, absolwent wydziału jazzu Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od przeszło 15 lat aktywności zawodowej udzielał się w licznych projektach muzycznych u boku takich artystów jak Martyna Jakubowicz (koncerty w ramach promocji albumu 'Tylko Dylan', Katarzyna Groniec (koncerty promujące album 'Przypadki'), Mick Moss- Antimatter (trasa koncertowa 2011). Zaproszony przez producenta Marcina Borsa wziął udział w nagraniu debiutanckiego albumu Izy Lach 'Już czas'. W marcu 2012 roku rozpoczął współpracę z L.U.C.'iem w ramach promocji albumu 'Kostostumostów', a dziś udziela się m. in. w jego projekcie Rebel Babel. Ponadto współpracował z: Radek Bond Bednarz Eklektik Session, zespół Behavior, Krzysztof Żesławski Quartet (płyta Osiecka na jazzowo 2016), Mikromusic, Natalia Lubrano, Halina Frąckowiak, Leszek Cichoński, Daniel Bloom, Flying Vehicles, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu (ścieżka dźwiękowa ze spektaklu Frankenstein.) Od 2010 roku współpracuje z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni w takich spektaklach jak: Lalka, Chłopi czy Hair Spray.
Tomasz Imienowski: gitarzysta basowy, kompozytor. Z muzyką związany od dzieciństwa. Porusza się biegle we wszystkich stylach muzycznych, jednak najczęściej można go spotkać z piosenką autorską, ambitnymi projektami jazzowymi i bluesowymi. Na scenie pojawia się również z zespołem Krzysztofa Tyńca, zespołem Piramidy, Natalią Lubrano i projektami muzyki jazzowej. Współpracował z Teatrem Ateneum w Warszawie. Ceniony jest przede wszystkim za świetny "drive" i pracę sekcyjną. Został zaproszony do gościnnego występu na rejestrowanym i wydanym w 2012 roku koncertowym DVD Wojtka Pilichowskiego. Zagrał około tysiąc koncertów w całym kraju i za granicą (USA, Dania, Niemcy, Holandia, Francja, Łotwa, Litwa, Rosja, Szwajcaria, Chorwacja, Litwa, Czechy). Koncertował także w radiu i telewizji.
10 września (niedziela), w ostatni dzień festiwalu zobaczymy i usłyszymy kwartet Marka Dyjaka, który wykona najważniejsze utwory ze swojego dorobku muzycznego.
Marek Dyjak głos absolutnie fenomenalny. Spiżowy, szeroki i ciężki jakby Dzwon Zygmunta miał za patrona. Przy tym ma niepowtarzalną chrypę, ten głos, intrygującą. Coś jakby bulgot siarki piekielnej we młynie do skalnego kruszywa. W dodatku zawsze rozbrzmiewa w temperaturze wrzenia. Idealnie nadaje się do śpiewania piosenek dramatycznych. Oczyszczających w myśl pojęcia „Katharsis” Ten atut już został po wielekroć wykorzystany. Ostatnio nastąpiły pozytywne zmiany w życiu prywatnym Marka Dyjaka. W związku z tym artysta proponuje widowni „Nowego Dyjaka”, który wzbogaci swój wizerunek o piosenki pogodne, przywołujące również dobre strony życia człowieczego. Będzie to nieco kontrastujące przedsięwzięcie z dotychczasowym dorobkiem wokalisty ale z wielką korzyścią dla widzów. Dyjakowi można zaufać, gdyż oprócz talentu do śpiewania i charyzmy ma jeszcze zdolność dobierania odpowiedniego repertuaru, i w tym względzie nigdy się nie pomylił. Otwórzmy się na nowe w Dyjaku, a on odnowi nas swą odnową.